Online tv kijken

Nederlanders zijn het afgelopen jaar wederom een fractie minder televisie gaan kijken en meer naar online content gaan kijken. Stichting Kijkonderzoek die verantwoordelijk is voor de metingen in televisie gedrag heeft gisteren cijfers gepubliceerd over 2017, waarin weer een kleine daling te zien is in televisie kijken ten opzichte van vorig jaar. De voornaamste oorzaak? Nederlanders kijken veel vaker naar video on demand en live stream diensten via hun smart tv-scherm, smartphone, tablet of laptop.

Online tv kijken biedt meer flexibiliteit

De uitkomst is weinig verrassend nu al een paar jaar op rij een dalende trend in tv kijken waar te nemen is. De afname in televisie kijken wordt vooral bepaald door jong volwassenen in de leeftijdscategorie 20-34 jaar. Onder deze groep groeit online tv kijken het snelst.

Ook valt op dat deze leeftijdsgroep simpelweg een andere tijdsbesteding heeft waarin minder of geen plek meer is voor traditioneel tv kijken. Er wordt meer tijd besteed buiten de deur waardoor regulier tv kijken logischerwijs achterblijft.

Verder valt op dat ook steeds meer live televisie kijken uitgesteld wordt naar een later moment. Met online diensten als ‘uitzending gemist’, is de noodzaak ook minder groot om thuis te blijven en wordt er veel vaker op een later moment een uitzending online terug gekeken.

In lijn met het dalende aantal tv-kijkers, neemt het aantal verkochte tv’s ook nog steeds geleidelijk af en worden meer tv-abonnementen opgezegd, door de zogenaamde cord-cutters. Online tv kijken gebeurt steeds vaker via smartphone, tablet of laptop.

Wie toch een nieuwe tv wil kiest vaker voor een smart tv, die met het internet verbindt om internetvideo’s te kunnen kijken. Vooral onder gezinnen met kinderen doen smart tv’s het goed en is online content kijken onverminderd populair.

Online content diensten trekken meer abonnees

Het internet heeft ervoor gezorgd dat televisie omroepen geen exclusieve toegang meer hebben tot videokanalen. Dit heeft de druk flink opgevoerd op tv-zenders. Online content platformen als Netflix, KNIPPR en KPN PLAY, maar ook Youtube zijn in veel huishoudens inmiddels gemeengoed. Voor een paar euro per maand, kijk je via deze diensten naar honderden uren aan content, waaronder series en films of kun je online tv kijken, naar een beperkt zender aanbod dat bij je past.

Zo is het aantal Netflix abonnementen in Nederland in 2017 gestegen met 2 miljoen. Televisie omroepen zijn zelf ook met video kanalen gestart, denk maar aan NLziet of NPO Start.

Los goedkoop internet vaker afdoende

Vorig jaar bleek uit onderzoek dat steeds meer verhuizers bovendien kiezen voor een los goedkoop internet abonnement, boven een alles in 1 pakket of internet en tv pakket. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat de keuze voor een goedkoop internet abonnement in verband staat met de toename in on demand tv diensten en het feit dat steeds meer mensen mobiel bellen.

Ook bleek uit dit onderzoek dat wie kiest voor een los goedkoop internet abonnement bovendien vaker kiest voor kabelinternet van Ziggo.

Tot slot is met deze verschuiving van reguliere televisie naar het kijken van online content, de snelheid van een los internet abonnement belangrijker geworden. Want kijk je via een online dienst naar je smart tv? Dan wil je natuurlijk tegelijkertijd nog even snel kunnen internetten op je smartphone of tablet. Een minimale internet snelheid van 40 Mb/s via de kabel of 50 Mb/s via ADSL is aan te bevelen.

Wil je weten wat het goedkoopste internet is met voldoende snelheid op jouw adres? Vul dan de postcodecheck op de website.