Overstappen van internet providerOverstappen naar een andere internet provider kan verschillende redenen hebben. Zo kan het zijn dat je bij een andere provider goedkoper internet kan krijgen, sneller internet of een betere service.

Redenen voor overstappen van internet provider

In veel gevallen kan het voordeliger zijn om een nieuw abonnement te kiezen bij een andere provider. Als je nu bijvoorbeeld internet en televisie hebt bij KPN zou je kunnen overwegen om te kiezen voor een dergelijk pakket bij Tele2. Hierbij lever je dan wel wat in op het zenderaanbod van televisie, maar bespaar je maandelijks aardig wat geld op je abonnement. Je kan ook van een internet en TV abonnement overstappen naar een goedkoop internet, bellen en TV abonnement. Bij pakketten met alle diensten krijg je vaker een hogere korting en ben je het eerste jaar voordelig uit met meer diensten.

Eenvoudig zonder gedoe overstappen

Vanuit de overheid is er met internet providers afgesproken dat overstappen zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Je nieuwe provider regelt dus de gehele overstap van begin tot eind voor je. Ook wel de gratis overstapservice genoemd. Met een overstapservice zal je nieuwe provider het contract bij je oude provider opzeggen en er voor zorgen dat je niet met een dubbele rekening komt te zitten.

Bij de volgende providers kan je er van uitgaan dat je de gratis overstapservice geleverd krijgt:

  • Fiber
  • KPN
  • Online
  • Tele2
  • Telfort
  • T-Mobile
  • XS4ALL
  • Ziggo

Stappenplan voor overstappen

Voordat je gaat overstappen naar een andere internet provider is het raadzaam om ons stappenplan te volgen. Je wilt natuurlijk dat je overstap zo goed mogelijk verloopt en dat je een keuze maakt die bij jou past.

Stap 1: Check de contractduur van je huidige abonnement

Als je wilt gaan overstappen van internet provider is het belangrijk om te weten of je kosteloos je huidige abonnement op kan zeggen. De meeste contracten hebben een looptijd van 12 maanden, in enkele gevallen kan dit 24 maanden zijn. Als je vroegtijdig je internet abonnement opzegt kan het zijn dat je een boete moet betalen aan je oude internet provider.

Stap 2: Bepaal of je internet, televisie en bellen nodig hebt

Voor veel mensen is een vaste telefoonlijn niet meer zo belangrijk. Daarbij wordt er steeds meer naar video on demand gekeken dan naar televisiezenders. In dat geval kan je beter voor het goedkoopste internet kiezen. Mocht je wel veelvuldig gebruik maken van Televisie, dan raden we je in eerste instantie aan om voor een kabel provider zoals Ziggo te kiezen. Hierbij krijg je veelal de beste televisie kwaliteit. Bij DSL providers is de internet verbinding en het televisie signaal gedeeld en zal je dus zo’n 8 Mbit/s aan internetsnelheid missen als je de televisie gebruikt. Een vaste telefoonlijn is zeker tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk, je kan echter wel vaak profiteren van extra voordeel als je zowel internet, bellen als televisie afneemt bij dezelfde internet provider. Daarbij is het bij sommige mogelijk om onbeperkt bellen af te nemen.

Stap 3: Doe een postcodecheck om de beschikbare abonnementen te vinden

Per adres verschilt het wat voor internet verbindingen er beschikbaar zijn. Zo is glasvezel beperkt beschikbaar in Nederland en is er niet overal snel DSL internet beschikbaar. Kabel internet zal je vrijwel overal in Nederland kunnen krijgen. Met een postcodecheck kan je zien welke abonnementen en providers er op jou adres beschikbaar zijn.

Stap 4: Kies een internet provider die bij je past

In ons overzicht zie je altijd de goedkoopste internet provider bovenaan. Je hoeft hier uiteraard niet voor te kiezen, maar in sommige gevallen maakt het niet uit of je nu voor een KPN of Tele2 kiest. Het is maar net hoeveel je uit wilt geven aan je internet provider.

Stap 5: Nummer – en e-mail behouden bij het overstappen

Mocht je al een vaste telefoonlijn hebben met een voor jou bekend nummer, dan kan je er voor kiezen om dit nummer te behouden bij je nieuwe internet provider. In sommige gevallen kan je dit ook doen met je e-mail adres. Veelal krijg je een mogelijkheid om een e-mail account aan te maken bij je provider. Als je later echter overstapt dan vervalt dit e-mail account, tenzij je aangeeft bij je oude provider dat je deze graag wilt behouden. Meestal betaal je dan een x bedrag per maand om gebruik te kunnen blijven maken van je oude e-mail account.

Stap 6: 14 dagen bedenktijd

In Nederland heb je altijd een wettelijke 14 dagen bedenktijd voor als je een nieuw internet abonnement afneemt. Vanuit de overheid is het geregeld dat je altijd binnen twee weken nog terug kan komen op je beslissing. Dit kan handig zijn voor het geval jij je bedenkt of bij een andere provider een betere aanbieding kan krijgen.

De levertijd van je nieuwe internet abonnement ligt meestal tussen de 3 tot 4 weken. In sommige gevallen kan het internet al eerder geleverd worden. De internet provider met de snelste levertijd is over het algemeen Ziggo.

Verhuizen van je internet abonnement

Het kan voorkomen dat je gaat verhuizen, dit moet je tijdig aangeven aan je huidige internet provider zodat zij op tijd kunnen beginnen met het leveren van internet op je nieuwe adres. Er zijn echter uitzonderingen waarbij het leveren van internet op een ander adres niet haalbaar is. Zo kan het zijn dat je nu een abonnement hebt met een bepaalde internet snelheid dat niet op je nieuwe adres geleverd kan worden. In dit geval word je contract kosteloos ontbonden, of zal je provider aanbieden om een minder uitgebreid abonnement te nemen. Soms kan het zijn dat je eerst een glasvezel abonnement had en dat er op je nieuwe adres geen glasvezel aansluiting aanwezig is. In dit geval wordt ook je contract kosteloos opgezegd en kan je op zoek naar een andere internet provider.